Nauczyciele, którzy są w trakcie awansu zawodowego pomimo okresu wakacyjnego uczestniczą w posiedzeniach odpowiednio komisji egzaminacyjnej lub kwalifikacyjnej, po to by uzyskać kolejny jego stopień. Bez wątpienia jest to bardzo stresujący moment dla nauczyciela i wielu z przystępujących zastanawia się, jak przebiegnie to spotkanie z komisją. W tym artykule zapoznacie się Państwo z przebiegiem rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego według starych przepisów, czyli dla nauczycieli, którzy realizowali staż i zgodnie z art. 11 wymienionej poniżej ustawy stopień nauczyciela dyplomowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych.
Na wstępie należy podkreślić, że złożenie wniosku przez nauczyciela do organu nadzoru pedagogicznego rozpoczyna drugi etap postępowania kwalifikacyjnego, tzn. postępowanie administracyjne. Nauczyciel po zakończeniu stażu i otrzymaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego składa wniosek do Kuratorium Oświaty o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Przygotowuje odpowiednią dokumentację i po otrzymaniu terminu komisji stawia się, aby po rozmowie otrzymać akceptację komisji i następnie stopień nauczyciela dyplomowanego.
Komisja kwalifikacyjna powołana przez organ nadzoru pedagogicznego zapoznaje się z dokumentacją dołączoną przez nauczyciela do wniosku i przeprowadza z nim rozmowę, podczas której nauczyciel:
- prezentuje sposób realizacji wybranego przez siebie zadania określonego w § 8 ust. 3, którego opis i analiza nie była dołączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.
Warto w tym miejscu podkreślić, że prezentacja, o której mowa wyżej, dotyczy jednego z zadań wymienionych w § 8 ust. 3 pkt. 4 rozporządzenia, tj.:
- opracowania i wdrożenia programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- wykonywania zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
- uzyskania umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym,
- opracowania autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.
- odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Pytania dotyczą zawsze pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz działań podejmowanych w czasie stażu, które świadczą o realizacji wymagań. Nie powinny być zatem dla nauczyciela zaskoczeniem, ponieważ odnoszą się jedynie do opisów działań i sprawozdania załączonych do wniosku przez nauczyciela. Obawa o odpytywanie w tym miejscu m.in. z aktów prawnych jest zatem bezzasadna.
Po prezentacji wybranego przez nauczyciela punktu nauczyciel jest poproszony o rozwiązanie wskazanego przez komisję problemu oczywiście związanego z wykonywaną pracą, tym samym typem szkoły lub placówki, z uwzględnieniem przepisów prawa. Dodać należy, że sformułowany przez członków komisji problem bardzo ściśle wiąże się z charakterem pracy nauczyciela i wykonywanymi przez niego zadaniami. Odpowiedź na to pytanie z reguły nie stanowi dla nikogo problemu, a wręcz odwrotnie jest okazją do zaprezentowanie swojej wiedzy, umiejętności i doświadczenia.
Najprzyjemniejsza częścią spotkania jest niewątpliwie moment, w którym nauczyciel jest poproszony o określenie swoich celów dalszej pracy i własnego rozwoju. Oczywiste jest to, że w ten sposób nauczyciel w sposób deklaratywny wskazuje, jak postrzega siebie w dalszej perspektywie. Natomiast dla członków komisji jest to moment na spojrzenie na nauczyciela przez pryzmat jego własnych dalszych oczekiwań wobec siebie związanych z pracą.
Po tej części, już bez obecności nauczyciela, każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego w punktach według skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów, z tym że jeżeli liczba członków komisji jest większa niż 3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową. Nauczyciel uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, jeżeli średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7.
Wszystkim przystępującym do rozmowy życzymy powodzenia, choć jesteśmy przekonani, że i tak po zakończeniu tego procesu będziecie Państwo mieli tylko dobre odczucia.
Zespół oswiatowo.pl
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jeden. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.) w związku z art. 11 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1730).
Stan prawny na dzień:
- 19-07-2024