Chciałabym polecić Państwa uwadze publikację autorstwa Krzysztofa Biedrzyckiego, Marcina Chrzanowskiego i Barbary Ostrowskiej pt. Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne. Na podstawie rozwiązań zadań z badania PISA.
Wyniki badań PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) są zawsze szeroko komentowane, gdyż przyjęto, że stanowią odzwierciedlenie jakości edukacji w zakresie rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. Nieczęsto jednak mamy szansę, aby dokładnie przyjrzeć się zawartości testów PISA pod kątem ich roli dydaktycznej.
W niniejszej publikacji znajdą Państwo ponad 200 odtajnionych zadań wykorzystywanych w testach PISA od 2000 roku w obszarze dwóch dziedzin: rozumienia czytanego tekstu i rozumowania w naukach przyrodniczych. Każde z zadań zostało przeanalizowane przez autorów i szczegółowo omówione pod kątem sprawdzanych umiejętności oraz trudności, na które może natknąć się uczeń rozwiązujący zadanie. Co ciekawe, podjęto także próbę rekonstrukcji możliwego procesu myślenia uczniów prowadzącego do udzielania zarówno poprawnych, jak i błędnych odpowiedzi.
Subskrybuj
Wykup abonament i korzystaj z wiedzy naszych ekspertów