Zapisy ustawy Prawo oświatowe (art. 83 ust. 4 ) upoważniły radę rodziców do uchwalenia – regulaminu swojej działalności.
Regulamin powinien zawierać w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- tryb przeprowadzania wyborów, o których było powyżej,
- zasady wydatkowania funduszy rady rodziców.
Powyższe oznacza, iż wymienione przepisy nie zamykają możliwości uregulowania innych niezbędnych, zdaniem danej rady – obszarów swojego działania. Podstawową zasadą, którą rada musi kierować się w tym względzie jest konieczność zachowania zapisów regulaminu w zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującymi i statutem. W regulaminie nie jest możliwe powtarzanie czy opisywanie w sposób odrębny tych rozstrzygnięć, które są już w aktach wyższego rzędu unormowane. Z zapisów art.83 ust. 5 wynika, iż rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy, a zatem i te kwestie mogą znaleźć się w regulaminie.
Należy podkreślić, że rada rodziców jest niezależnym społecznym organem szkoły, w tym również niezależnym od dyrektora. A zatem dyrektor szkoły nie ma wpływu na jej poczynienia, w tym również nie leży w jego kompetencjach ustanawianie regulaminu jej działalność. Przepisy prawa oświatowego nie dają dyrektorowi szkoły żadnych narzędzi do kontroli poczynań rady rodziców.
Podstawa prawna:
Stan prawny na dzień:
- 30-03-2024