Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, bowiem w wyniku zmian wprowadzonych w 2021 r. w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zniesiono monitorowanie jako formę nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły nie musi więc stosować formy monitorowania, ale jeśli chce to może to robić. Przepisy tego bowiem nie zakazują. W miejsce monitorowania można aktualnie użyć formy kontroli. Jednak analizując zapisy rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek możemy odnaleźć zapisy obligujące nauczycieli do monitorowania określonych czynności. Między innymi w wymaganiu: Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, do zadań nauczycieli należy m.in. prowadzenie analiz wyniki egzaminów oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, odpowiednio do potrzeb szkoły lub placówki, na ich podstawie
formułowanie wniosków i rekomendacji służących planowaniu i podejmowaniu przez nauczycieli działań wpływających na jakość procesów edukacyjnych, a w konsekwencji ich monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb – modyfikowane.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (tekst. jedn. Dz. U. 2024 poz. 15),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2198).
Stan prawny na dzień:
- 20-03-2024