Dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się w przedszkolu, szkole, placówce indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), na podstawie wcześniej przeprowadzonej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU).
Przy opracowywaniu IPET-u należy uwzględnić zapisy § 6 ust.1 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. Można tam odnaleźć obszary tematyczne, które w zależności od potrzeb ucznia będą stanowić jego zakres. Proszę pamiętać, że IPET, podobnie jak WOPFU, jest dokumentem indywidualnym, a zatem w czasie codziennej pracy należy go uzupełniać o ważne informacje pozyskane przez zespół nauczycieli i specjalistów, po to by w odpowiednim momencie dokonać wraz z Zespołem modyfikacji jego treści. Np. jeśli stwierdzono, że proponowane formy zajęć nie przynoszą oczekiwanych efektów lub już je osiągnęły, to należy dokonać modyfikacji przyjętego programu pracy z uczniem właśnie pod tym kątem. Temu służą spotkania Zespołu, regularna ocena funkcjonowania, bieżąca obserwacja pedagogiczna i kontakty z rodzicami. Nie wolno nauczycielom zapomnieć, że o wszystkich zmianach w programie należy poinformować rodziców oraz nauczycieli, oczywiście w sposób ustalony w placówce.
Subskrybuj
Wykup abonament i korzystaj z wiedzy naszych ekspertów