Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje się do wprowadzenia od nowego roku szkolnego zmian w ramowych planach nauczania dla szkół publicznych. Obok zmian przepisów dotyczących prac domowych uczniów oraz religii i etyki nowe regulacje obejmujące ramowe plany nauczania są przedmiotem dużego zainteresowania ze strony władz oświatowych, ale także co oczywiste także uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół. Przygotowany przez Ministerstw Edukacji Narodowej projekt zmian rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.) zakłada przede wszystkim rezygnację z nauczania przedmiotu Historia i Teraźniejszość w szkołach ponadpodstawowych. Zgodnie z przyjętymi założeniami uczniowie rozpoczynający naukę w szkole ponadpodstawowej od 1 września 2024 r. nie będą uczyli się już tego przedmiotu. Ci którzy rozpoczęli kształcenia przed tą datą będą uczęszczać na te zajęcia do końca przewidzianego dla nich cyklu edukacyjnego. Dotyczy to uczniów klas II liceum ogólnokształcącego oraz klas II i III technikum. Od dnia 1 września 2025 r. uczniowie klas II szkół ponadpodstawowych będą zobowiązani do realizacji zajęć nowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej.
Projekt nowelizacji rozporządzenia zakłada również:
- dodanie obowiązku realizowania zajęć dotyczących nauki pierwszej pomocy w klasach I–III szkoły podstawowej (zajęcia te będą realizowane na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczej realizowanej w ramach edukacji wczesnoszkolnej);
- rozszerzenie katalogu zajęć, które są realizowane podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, o zajęcia dotyczące nauki udzielania pierwszej pomocy;
- wprowadzenie zmiany o charakterze dostosowującym, będącej konsekwencją zmiany w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy, wprowadzonej na mocy art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005), polegającej na zastąpieniu wyrazów „kwalifikacji rynkowej” wyrazami „kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej”;
- skrócenie z dwóch lat do jednego roku okresu, o jaki może zostać przedłużona uczniowi nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej;
- zwiększenie liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia (i odpowiednio zmniejszenie tej liczby w klasie I) oraz umożliwienie dyrektorowi branżowej szkoły II stopnia zaplanowanie takiej organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aby słuchacz klasy II branżowej szkoły II stopnia mógł przystąpić do egzaminu zawodowego w styczniu lub w lutym danego roku.
W ślad za zmianami w ramowych planach muszą pójść także oczekiwane zmiany podstawach programowych kształcenia ogólnego.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.),
- projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Stan prawny na dzień:
- 24-04-2024