Praca z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest zawsze oparta o indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny opracowany przez zespół nauczycieli i specjalistów prowadzący z nim zajęcia. Treści w nim zawarte wynikają z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający przy publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz z przeprowadzonej w szkole wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przyjęty do szkoły ogólnodostępnej uczestniczy, więc w zajęciach z klasą realizując kształcenie na podstawie wymienionego wyżej programu (IPET). Planując pracę z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej należy jednak przeanalizować przepisy dotyczące podstawy programowej, ramowych planów nauczania, następnie oceniania, egzaminów zewnętrznych i świadectw, gdyż w wielu miejscach inne jest ich zastosowanie wobec ww. uczniów.
Na początku należy podkreślić, że organizacja nauczania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oparta jest na odrębnej podstawie programowej (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, lub – załącznik nr 5 podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi), jak i odrębnym ramowym planie nauczania (dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 2, lub szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 781). Dodać należy, że przytoczone powyżej załączniki do rozporządzeń zarówno dotyczące podstawy programowej i ramowego planu nauczania dotyczą szkoły podstawowej, a także ponadpodstawowej, tj. szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
Subskrybuj
Wykup abonament i korzystaj z wiedzy naszych ekspertów