Projekt jest kontynuacją działań rozpoczętych projektem innowacyjno – wdrożeniowym w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF (MWM – Model wsparcia międzysektorowego (us.edu.pl)
Kompleksowe wsparcie poradni psychologiczno – pedagogicznych, zgodnie z założeniem projektu, ma dotyczyć rozwoju wysokiej jakości kompetencji własnych pracowników poradni ukierunkowanych na projektowanie i wdrażanie kultury organizacyjnej wraz z takim zarządzaniem zasobami własnymi, aby efektywniej wspierać dzieci, młodzież i ich rodziny. Ma to być pomoc w przejściu z modelu medycznego do biopsychospołecznego.
Równolegle realizowane są inne projekty: Projekt IT „Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne, projekt IBE: Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży i projekt ORE: Rozwój sieci SCWEW.
Ważnym elementem realizacji tych działań będzie konkurs grantowy, w ramach którego poradnie będą mogły uzyskać wsparcie finansowe na wdrażanie przygotowanych zmian. Realizacja tego zadania jest przewidziana na początek 2025 roku. Wraz z włączeniem do konkursu grantowego poradnie otrzymają:
- materiały merytoryczne do prowadzenia diagnozy i wsparcia w modelu biopsychospołecznym,
- narzędzia do oceny kultury organizacyjnej i określenia zakresu niezbędnych zmian,
- materiały wspierające mapowanie procesów i zasobów poradni,
- stałe wsparcie szkoleniowe ze strony trenera.
Projekt wsparcia poradni zakłada: opisanie zasobów poradni, opracowanie modelu pracy poradni w procesie oceny funkcjonalnej, wypracowanie standardów organizacji pracy poradni i współpracy w środowisku lokalnym, zaproponowanie mierników pracy poradni w nowym systemie i wskazanie narzędzi wsparcia poradni.
Aktualnie, po spotkaniach START inicjujących projekt „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych”, trwa kolejny etap projektu – warsztaty diagnostyczne, po których zostanie opracowana koncepcja zmian. Jesienią 2024 roku planowane są warsztaty walidacyjne i konferencja prezentująca wypracowaną koncepcję.
Szczegóły projektu można śledzić na stronie internetowej: O projekcie | FERS dla poradni (sgh.waw.pl)
Stan prawny na dzień:
- 3-07-2024