Trwają pracę nad podstawą programową dla dwóch nowych przedmiotów, które mają pojawić od 1 września 2025 r. – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna
Podstawa programowa dla przedmiotu: edukacja obywatelska
- Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu zmian:
-
- „Wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja obywatelska wynika z potrzeby przygotowania uczniów branżowej szkoły I stopnia do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym.”;
- „Wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja obywatelska wynika z potrzeby przygotowania uczniów liceum ogólnokształcącego i technikum do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym.”;
- „Celem nowego przedmiotu jest także rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie wyrabiania sobie własnej opinii w sprawach związanych z funkcjonowaniem ucznia w społeczeństwie, wpływania na władze publiczne i interakcji państwo-obywatel, co umożliwi uczniom załatwianie wybranych spraw urzędowych i podejmowanie działania w interakcji z państwem, a także zrozumienie i wykorzystywanie w praktyce mechanizmów i form uczestnictwa obywatelskiego.”;
- „W odróżnieniu od przedmiotu historia i teraźniejszość, który dotychczas był realizowany głównie w sposób teoretyczny – nowy przedmiot edukacja obywatelska będzie kładł nacisk na kształtowanie u uczniów praktycznych umiejętności i kompetencji.”;
- „Uczniowie w ramach nauki przedmiotu edukacja obywatelska (samodzielnie lub w grupach) będą podejmowali wskazane w podstawie programowej działania obywatelskie, takie jak np. uczestnictwo w debacie, spotkanie z przedstawicielami władzy publicznej, uczestnictwo w konsultacjach, sonda uliczna, obchody rocznicowe, zbiórka publiczna, wolontariat i inne. Ponadto wszyscy uczniowie pracując w małych grupach (3-5 osób) będą realizowali w toku nauki przynajmniej jeden mały grupowy projekt edukacyjny na wybrany przez siebie temat zgodny z wymaganiami szczegółowymi przedmiotu.”;
- Będzie mógł być nauczany tylko w zakresie podstawowym;
- Będzie realizowany począwszy od roku szkolnego:
-
- 2025/2026 w klasie II branżowej szkoły I stopnia, w klasie II liceum ogólnokształcącym i technikum;
- 2026/2027 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, w klasie III liceum ogólnokształcącym i technikum;
- 2027/2028 w klasie IV technikum.
Podstawa programowa dla przedmiotu: edukacja zdrowotna
- Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu zmian:
-
- „Wprowadzenie w szkole podstawowej i branżowej szkole I stopnia nowego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna wynika z potrzeby wyposażenia uczniów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które pozwolą na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych oraz nakierują na podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych.”;
- „Wprowadzenie w liceum ogólnokształcącym i technikum nowego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna wynika z potrzeby wyposażenia uczniów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które pozwolą na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych oraz nakierują na podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych, które będą skupiały się na identyfikacji problemów i ich rozwiązywaniu.”;
- „ głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest przygotowanie uczniów do dbałości o zdrowie własne i najbliższego otoczenia, a wymagania ogólne tego przedmiotu dotyczą: rozumienia powiązań między różnymi aspektami zdrowia i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowania zdrowiem własnym i otoczenia oraz zaangażowania w zdrowy styl życia.”;
- „Zgodnie z założeniami przedmiotu, pojęcie zdrowia jest traktowane szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia.”;
- „Zagadnienia ujęte w zaproponowanej podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nowego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna zostały – względem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie – rozbudowane o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, Internetem i profilaktyką uzależnień.”;
- „Jednocześnie treści zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nowego przedmiotu edukacja zdrowotna mają pełnić rolę prewencyjną, szczególnie w przypadku przewidywanego możliwego pojawienia się u dzieci i młodzieży zachowań ryzykownych, a poznanie tych treści ma im zapobiegać.”;
- Będzie mógł być nauczany tylko w zakresie podstawowym;
- Będzie realizowany obowiązkowo począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV–VIII szkoły podstawowej oraz klasach I–III branżowej szkoły I stopnia, klasach I–III liceum ogólnokształcącego i klasach I–III technikum.
- Projekt rozporządzenia przewiduje także uchylenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.
O wymiarze zajęć przedmiotów edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna piszemy tutaj:
Zgodnie z projektami zmiany mają wejść w życie 1 września 2025 r.
Źródło:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (projekt z 29 października 2024 r.);
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopni (projekt z 29 października 2024 r.).
Stan prawny na dzień:
- 20-11-2024