Aktualność przepisów jest podstawą dobrego zarządzania jednostką oświatową, dlatego wśród różnorodnych informacji i opinii na temat spraw związanych z oświatą na naszej stronie zamieszczamy informacje na temat nowych projektów rozporządzeń. W opisie każdej pozycji można odnaleźć informacje, na jakim etapie jest projekt oraz czego dotyczy. Link umożliwiający szczegółową analizę proponowanych zmian pozwoli na bieżące kontrolowanie prac legislacyjnych. Poniżej krótki opis zawartości dwóch projektów rozporządzeń:
- projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Oba wymienione powyżej projekty rozporządzeń dotyczą obowiązujących od 1 września 2025 r. podstaw programowych dla nowych przedmiotów: edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej.
W zakresie edukacji zdrowotnej w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia podkreślono przede wszystkim to, że dotychczas w szkołach nie realizowano odrębnego, obowiązkowego przedmiotu, który byłby dedykowany wyłącznie zagadnieniom dotyczącym szeroko rozumianego zdrowia. Wskazano ponadto, że dodanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie nowego przedmiotu edukacja zdrowotna w szkole podstawowej i branżowej szkole I stopnia oraz w liceum ogólnokształcącym i technikum wynika z potrzeby wyposażenia uczniów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które pozwolą na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych oraz nakierują na podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych, które będą skupiały się na identyfikacji problemów i ich rozwiązywaniu. Podkreślono ponadto fakt, iż edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy – są jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, ustalonych przez Ministra Edukacji na rok szkolny 2024/2025.
Jednocześnie w związku z proponowanym wprowadzeniem nowego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna i określeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego dla tego przedmiotu – projekt rozporządzenia przewiduje uchylenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie dotychczasowego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, a także są przygotowywane zmiany dotyczące rezygnacji od roku szkolnego 2025/2026 z realizacji w ww. szkołach nieobowiązkowych zajęć – wychowanie do życia w rodzinie. Wymiar tych zajęć w poszczególnych klasach wymienionych powyżej typach szkół zostanie określony w procedowanym projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół.
Dodanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla nowego przedmiotu edukacja obywatelska na poziomie szkół ponadpodstawowych wpisuje się również w realizację jednego z kierunków polityki oświatowej państwa, ustalonych przez Ministra Edukacji na rok szkolny 2024/2025, w którym jest wskazanie szkoły jako miejsca edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja obywatelska wynika z potrzeby przygotowania uczniów liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Interesujące wydają się być zaproponowane formy jej realizacji, bowiem uczniowie w ramach nauki przedmiotu edukacja obywatelska (samodzielnie lub w grupach) będą podejmowali wskazane w podstawie programowej działania obywatelskie, takie jak np. uczestnictwo w debacie, spotkanie z przedstawicielami władzy publicznej, uczestnictwo w konsultacjach, sonda uliczna, obchody rocznicowe, zbiórka publiczna, wolontariat i inne. Ponadto wszyscy uczniowie pracując w małych grupach (3-5 osób) będą realizowali w toku nauki przynajmniej jeden mały grupowy projekt edukacyjny na wybrany przez siebie temat zgodny z wymaganiami szczegółowymi przedmiotu.
Zgodnie z założeniem nowy przedmiot – edukacja obywatelska – ma być realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkoły I stopnia, a w kolejnym roku szkolnym 2026/2027 w klasie III wyżej wymienionych typów szkół, natomiast w roku szkolnym 2027/2028 w klasie IV technikum. Wymiar tych zajęć w poszczególnych klasach zostanie określony w jednocześnie procedowanym projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół
Zgodnie z projektami, rozporządzenia mają wejść w życie z dniem 1 września 2025 r. Obecnie zostały one przekazane do uzgodnień, konsultacji i opiniowania.
Źródło:
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Stan prawny na dzień:
- 05-11-2024